De verschillende fasen in de rijopleiding
Wat je kan verwachten in je rijopleiding
Werkwijze rijlessen bij onze rijschool, voor iedereen een persoonlijk lesplan
We vinden het belangrijk dat we je rijopleiding goed opgebouwd indelen, zodat je alles stap voor stap kan aanleren. Iedere leerling is anders, daarom is de werkwijze voor de rijlessen bij onze rijschool voor iedere leerling net even anders. We stellen dan ook voor iedereen een persoonlijk leerplan op, passend bij jouw leergang.
De vier rijopleidingsfasen bij onze rijschool
- Voertuigbediening en voertuigbeheersing
- Verkeerssituaties
- Bijzondere verrichtingen
- Verkeersinzicht en ervaring
Leren autorijden is verantwoord leren te rijden. Veilig rijden vereist een wisselwerking tussen jou en de andere verkeersdeelnemers. Er komt meer bij kijken dan alleen het kennen van de verkeersregels. Verkeersinzicht is minstens zo belangrijk. Verkeersinzicht wordt vooral in fase 3 & 4 verder ontwikkeld. Handelingen uit fase 1 moeten geautomatiseerd zijn, dan heb je een goede fundering, voordat we naar fase 3 gaan, is dit nog niet geautomatiseerd dan zakt het als kaartenhuis in met demotivatie als gevolg. Te snel door willen gaan naar een volgende opleidingsfase is een veelgemaakte fout bij onervaren rijinstructeurs.
Fase 1: Voertuigbediening en voertuigbeheersing
de basis voor de rijopleiding wordt gelegd
We beginnen de opleiding met het aanleren van de beheersing van de auto. Hierbij moet je denken aan het wegrijden en stoppen, sturen, schakelen, achteruit rijden. Op die manier wordt dus de basis gelegd voor de rest van de opleiding. Je leert wat een juiste zithouding is en hoe je deze instelt. Hoe doe je de verlichting aan en hoe werkt de klimaatregeling.
De moeilijkheidsgraad verhogen we telkens een beetje. We gaan langzaam van de ‘industrie terreinen’ naar een eenvoudige lesomgeving. Het is belangrijk dat je de auto goed onder controle hebt, voordat we een fase verder gaan.
Fase 2: Bijzondere verrichtingen
nu gaan we parkeren, omkeren en hellingproef oefenen
Deze fase combineren we vaak met fase 1. Je kunt je voorstellen dat wanneer je goede beheersing van de koppeling wilt krijgen het handig is om dit in combinatie met de hellingproef te oefenen. Als je goed wilt leren sturen met overpakken, dan is ‘keren door steken’ een hele goede bijpassende bijzondere verrichting.
Zo combineren we regelmatig oefeningen uit fase 1 met oefeningen uit fase 2. Daardoor slaan we twee, soms wel drie vliegen in één klap. Door verschillende lesonderwerpen op juiste manier te combineren leer jij het allemaal sneller en heb je uiteindelijk minder lessen nodig. Wel zo efficiënt!
Fase 3: Verkeerssituaties
het echte autorijden gaat beginnen
Als de beheersing van het voertuig goed gaat, ga je leren om zelfstandig de diverse verkeerssituaties aan te kunnen. Dit is een hele aparte, maar vooral leuke ervaring! Je zult merken dat dit vaak lastiger is dan dat het lijkt.
Je moet veel tegelijkertijd kunnen doen zoals schakelen, remmen, sturen, kijken, inschattingen maken, beslissen, reageren, anticiperen … In het begin is dit best lastig en het is onze taak om dit geleidelijk aan je over te brengen, zodat je het uiteindelijk helemaal zelfstandig kan. We blijven regelmatig parkeren en omkeren oefenen. De rijopleidingsfasen bij onze rijschool zijn nu zo goed als helemaal doorlopen.
Fase 4: Verkeersinzicht en ervaring
nu gaan we de puntjes op de figuurlijke ‘i’ zetten
In de rijopleidingsfasen zijn we inmiddels bij de vierde fase aangekomen. We kunnen nu enkele proefexamens gaan rijden zodat je precies weet wat de spanning met je doet en weet wat je straks te wachten staat. Nu komt het helemaal op jou aan, we begeleiden in principe niet meer, fouten maken laten we nu gewoon gebeuren binnen de grenzen van de veiligheid.
Tijd voor de tussentijdse-toets. In dit examen word je beoordeeld op uitvoering van twee bijzondere manoeuvres. Over alle andere rijvaardigheden krijg je advies mee, wat ging goed en waar moeten we nog aan werken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je de examinator van het CBR laat zien dat je een verstandige en zelfstandige bestuurder bent.